Näyttölaitteissa on tapahtunut aivan muutamassa vuodessa merkittävä mullistus. Ja tämähän on tietenkin siirtyminen litteisiin, pääasiassa LCD-näyttöihin, lähes kaikissa sovelluksissa. Tekniikka kehittyy huimaa vauhtia ja tuotteiden hinnat laskevat. Tässä hommassa on kuitenkin muutamia kuluttajan kannalta ikäviä piirteitä.
Teknisiä termejä ja suoritusarvoja tyrkytetään kuluttajille innokkaasti. Kun joku malli saa suitsutusta jossain testissä, niin tätä menestystä muistetaan sitten kanssa mainostaa. Mutta kuluttajalle jätetään helposti kertomatta, että samalla mallinumerolla ja samaan hintaan saatetaankin myydä erilaisella suorituskyvyllä olevia laitteita. Kaupasta kannetussa "testivoittajamallissa" saattaakin olla sisällä jotain ihan muuta, kuin mitä oli testiin toimitetussa yksilössä.
Itse olen tähän ilmiöön törmännyt, kun olen tässä jo hetken aikaa etsiskellyt isompaa näyttöä Mac Minini näyttölaitteeksi. Valinta alkaa nyt kallistua Samsungin 22-tuumaiseen malliin, jonka laatu ja hinta alkavat sopimaan minun tarkoituksiini. Mutta nettitutkimusta tehdessäni olenkin törmännyt tietoon, että tuota mallia on kahdella erilaisella näyttöpaneelilla. Ja tietenkin näistä toinen on parempi (ja testeissä käytetty) kuin toinen. Noiden paneelien erot eivät ole minun käyttööni ratkaisevia, niinpä varmaan käyn ensi viikolla tuollaisen laitteen kotiin hakemassa ja katson sitten kuinka onni suosii ja mitä laatikosta löytyy. Mutta yleisempänä kuluttajansuoja-asiana tällainen on hiukan outoa. Paneelin tyypin kun pääsee näkemään vasta itse laitteesta, se ei ilmene mitenkään pakkauksen päällä olevista tiedoista.
Samsungilla on samanlaista toimintaa myös LCD-televisioissakin. Minunkin olohuoneessani on 32-tuumainen taulu-tv jota nimenomaan mainostetaan hyvällä paneelilla. Todellisuudessa vain osassa noista televisioista on tuo hyvä paneeli. Itseasiassa täysin samalla tyyppinumerolla löytyy nettitietojen mukaan neljää erilaista paneelityyppiä, joista kaksi ei ole ihan niin hyviä kuin mainonnassa ja testeissä annetaan ymmärtää. No, tässä ainakin oli tuuria ja tuo yksilö sattuu olemaan parhaalla paneelityypillä. En siis valita, mutta muut "samanlaisen" television omistajat voivat olla huonommassa asemassa.
Mistä tällainen sitten johtuu? Vaikka kokemukset nyt tässä osuivatkin Samsungin laitteisiin, ei se varmasti ole ainoa merkki, joka tätä harrastaa. Taustalla on oikeasti se, että nuo LCD-paneelit tulevat kovin harvoista tehtaista maailmalta ja ovat sitten samoja monissa merkeissä. Ja kun kysyntää on, niin eri kuukausien erissä sitten vain käytetään niitä paneeleita mitä sattuu parhaiten olemaan saatavilla. Voipa taustalla olla jopa sellaistakin, että ensimmäisiin sarjoihin laitetaan hyvät paneelit, voitetaan sitten testejä ja seuraaviin eriin laitetaan halvemmat paneelit, jotta saadaan laitteista paremmat katteet.
Pitäisiköhän tähän toimintaan puuttua kuluttaja-asiamiehen jotenkin?
1 kommentti:
Kuluttaja-asiamies on todella niin sovitteleva virkamies /-nainen että se osapuoli, joka on häneen yhteydessä on sitten tämän kuluttaja-viranomaisen mielestä oikeassa. Parhaassa tapauksessa molemmat.
Mutta mihin katosi se "riita"? Tarkoitan nyt, kun kuluttajaa on kohdeltu väärin kaupassa ja pyytää neuvoa täältä k-virastolta niin tukea saa. Kun kauppias ottaa yhteyden samaan paikkaan, niin hänelle kerrotaan hänen olevan oikeassa.
Lopulta asiat ratkeavat omalla painollaan. Ellei asiasta jouduta käräjöimään.
Lähetä kommentti