torstai 22. maaliskuuta 2007

Ryps-Rip-Fhyi-ohjelma

Tulipa tänään oltua työpaikan uusien kopiokoneiden käyttökoulutustilaisuudessa. Väkisinkin tuli mieleen eräs Dilbert-strippi, jossa Dilbert ei osaa ottaa kopiokoneesta pois Ryps-Rip-Fhyi-ohjelmaa, joka vain rytistää, repii ja sylkäisee paperit. Oli meinaan melkoinen kauhistus tuo monitoimihirvitys.

Sinällään en tietenkään ole laitteiden ominaisuuksia vastaan, päinvastoin. Mutta huonosti (tai ei ollenkaan) suunnitelluille käyttöliittymille vain olen erittäin allerginen. Kahden tunnin koulutuksen aikana kerkisimme työkaverin kanssa huomaamaan laitteesta noin kymmenkunta täysin typerää ja epäintuitiviistä ("nämä pitää vain tietää") kohtaa. Ja koulutuksessa käytiin vasta perusominaisuudet.

Ehkä ehdoton helmi oli ohisyötön käyttö. Koneessa on iso monivärinen kosketusnäyttö ja sen lisäksi vielä iso kasa erilaisia oikeita näppäimiä. Suurin osa asioista tehdään opastavan kosketusnäytön kautta, mutta kun avaa ohisyöttölokeron, niin kone yhtäkkiä "tyhmentyy" todella pahasti. Kone kyllä kykenee tajuamaan, että ohisyöttö on käytössä, mutta vaikka se tarvitsee tiedon ohisyötettävän paperin tai esim. kalvon tyypistä, ei se sitä kuitenkaan osaa näytöllään kysyä. Käyttäjän vain pitää tietää, että painamalla #-merkkiä erilliseltä numeronäppäimistöltä, päästään tilaan, jossa numeroilla 1-4 syötetään paperin laatu. Paperien laatua ei tietenkään liikaa kerrota käyttäjälle, vaan näytössä on tekstit "Erikoispaperi 1", "Erikoispaperi 2" jne. Tässä sitten vain käyttäjän pitää tietää mikä erikoispaperi on minkäkinlaista. Koulutuksessa toki kerrottiin mitä g/neliö-luokkaa mikäkin valinta vastaa, mutta moniko näitä muistaa sitten siinä koneen ääressä seisoessaan.

Hienoa, eikö totta? Tai oikeastaan mitä ***tua? Kuka näitä oikein suunnittelee?

Olinpa sitten muuten pari viikkoa sitten aikaani edellä, kun kirjoittelin sirukorttimaksupäätteen ongelmista. Kirjoittelin silloin nimittäin myös törmäämäni laitteen tietoturvaongelmistakin ja eilen tämä ongelma oli ihan teksti-tv:llä. Eli joku muukin oli huomannut, että pin-koodin saaminen käyttäjän toimintaa seuraamalla on äärimmäisen helppoa. Pankit ja kaupat tietenkin vetäytyvät vastuista, sillä heidän mielestään pin-koodin turvallisen syöttämisen varmistaminen on käyttäjän vastuulla.

Kiitos. Enpä sitten taidakaan enää käyttää koodia, vaan haluan allekirjoittaa kuitin niin kauan kuin näin voi vielä tehdä.

Pitäisi varmaan perustaa pöytälaatikkofirma, jotta voisi julkaista näitä huomioitaan firman nimissä lehdistötiedotteena. Saattaisi joskus jopa päästä uutisiin läpi. ;-)

Ja kun tässä on nyt taas avauduttu, niin päätetäänpä tämä kirjoitus siihen, että viime viikolla Applen käyttöjärjestelmäpäivitys tuhosi hyvin toimineen koneen lähes täysin käyttökelvottomaksi. Ei sitä näemmä Applekaan ole täydellinen. USB-massamuistilaitteet alkoivat päivityksen jälkeen käyttäytyä oudosti ja kone hirtti itsensä aina välillä siten, että vain virtanäppäin auttoi. Nyt on kone asennettu täysin uusiksi, mutta aivan entisenkaltaiseen vakauteen tämä ei tunnu enää pääsevän (asensin siis ongelmallisen päivityksen tähän uudestaan).

Ei ole elämä koneiden kanssa koskaan liian helppoa.

1 kommentti:

Karri kirjoitti...

Nuo sirupäätteet kyllä oikeasti vähän ahdistavat tietoturvaihmistä puhumattakaan niiden käytettävyydestä. Itsekin olen huomannut niissä tälläisiä ongelmia:

1. laitteet ovat kolhoja ja niitä harvemmin saa siitä tiskiltä käteen tai vähän syrjempään, että voisi rauhassa näppäillä tunnuslukunsa

2. olen nähnyt ja käyttänyt 3-5 erilaisella näppäimistölayoutilla varustettua laitetta ja jokaisessa on ollut erilaisen layoutin lisäksi muitakin vakavia käytettävyysongelmia

3. en ole vieläkään täysin varma miten maksuprosessin pitäisi mennä ja saako esimerkiksi kassa oikeastaan koskaan koskea korttiin vai pitäisikö vain pelkän asiakkaaan käsitellä sitä

4. On täysin hölmöä, että en voi mitenkään varmistua laitteen aitoudesta. Onko korttimaksu todella niin turvallinen, että esim. tililtäni ei voida veloittaa isompaa rahasummaa näyttäen minulle näytöllä ja kuitissa pienempää?

5. pankkiautomaateissakin on (ainakin Suomessa) yhdistetty käyttöliittymä ja hiljattainhan se ok-kuittaus lisättiin sinne yhtenäisen käyttäjäkokemuksen takia, miksei noissa korttimaksuautomaateissa?

P.S. mun powerbookki ei ole ainakaan vielä rikki :)