Kovaa vauhtia tässä ollaan menossa hienoon tietoyhteiskuntaan ja patenteilla sekä tiukoilla tekijänoikeuksilla pitäisi suojella isojen pelureiden oikeus tehdä entistä enemmän rahaa. Ketään ei tunnu tässä hulinassa kiinnostavan vaatia näiltä yhtään laatua, käytettävyyttä tai muuten asiakkaan kunnioittamista.
Olen aktiivisesti pyrkinyt minimoimaan työmatkailun yksinkertaisesti siitä syystä, että työpaikalla vaihdettiin erittäin toimiva ja yksinkertainen paperilomakepohjainen virkamatkaesitys- ja matkalaskujärjestelmä täysin suteen tietokonejärjestelmään. Olen kyllä täysin "paperittoman toimiston" kannattaja, mutta näin sitä ei pidä rakentaa. Tämä suuren kotimaisen tietojärjestelmätoimittajan taatusti kallis järjestelmä on yksi niistä tuotteista, joiden pohjalta sanonta "Tarvitko heti, vai tehdäänkö tietokoneella?" on syntynyt.
Joku on joskus sanonut: "Java on esimerkki siitä, millaisia ohjelmointikielten pitäisi olla. Ja Java-ohjelmat esimerkki siitä, millaisia minkään sovelluksen ei pitäisi olla.". Tuokin lausunto mieleen tulee, kun tämän "matkustuksenestosovelluksen" kanssa joutuu toimimaan. Se on siis tehty Javalla, mutta toimii eri koneilla aivan miten sattuu (ja enimmäkseen ei toimi ollenkaan) riippuen selaimen Java-ympäristön versiosta ja selaimen asetuksista. Eikä ongelma ole vain siinä, että itse käytän Linuxia ja Firefoxia. Myös Windowsia käyttävät työkaverit kiroilevat säännöllisesti tuon toimimattomuutta.
Teknisesti tuossa on aivan loistavia mokia. Ehdottomiin suosikkeihini kuuluu täydellinen suoritus kaikkien us-ascii merkeistä poikkeavien merkkien rikkominen satunnaisissa kentissä, vaikka sovellus käyttää sisäisesti UTF-8 merkistöä. Onhan siihen toki totuttu, että välillä Ä ja Ö ja muut esim. amerikkalaisille tuntemattomat merkit ovat ohjelmissa rikki. Mutta että kotimaisessa ohjelmassa nuo eivät toimi ja että vielä näin 2000-luvullakin on ihan OK joutua syöttämään esim. matkareitti muodossa "Jyvaskyla - Jamsankoski".
Silloin kun tuo hirvitys suostuu teknisesti toimimaan, niin pään räjäyttää sen täydellinen käytettävyyden puute. Käyttöliittymän suunnitelleet propelipäät eivät ole kyllä ikinä vilkaisseetkaan yhteenkään käytettävyyssuunnittelun opukseen, edes ihan perusteoksiin. Käyttöliittymä on järjettömän sekava, toiminnot eivät ole yhtään arvattavia ja samalta näyttävätkin asiat voivat toimia täysin toisistaan poikkeavilla tavoilla.
Yleensähän paperitonta toimistoa perusteellaan kustannussäästöillä ja ehkä se tämän sovelluksen kohdalla siten pitääkin paikkansa, että kun kukaan ei halua matkustaa välttyäkseen tuohon softaan koskemiselta, niin kyllähän siitä säästöjä kertyy. Tosin softan lisenssi- ja ylläpitomaksuilla matkustelisi yksi jos toinenkin muutaman kerran, tai palkattaisiin helposti pelkästään matka-asioita hoitava ihminen, varsinkin kun tästäkin systeemistä pitää vielä tulostaa kaikki aina paperille allekirjoitettavaksi (ehdoton järjestelmän helmi).
Sonerakin lähestyi minua tänään mielenkiintoisella tiedotteella. Olenkin jo pidemmän aikaa odotellut sitä hetkeä, että teleoperaattorit alkavat hankkiutua eroon vähän puhuvista asiakkaista. Nyt tämä suuntaus ilmeisesti sitten alkaa.
Vaikka käytänkin kännykkään aktiivisesti, niin itse en useinkaan soita, vaan minulle soitetaan. Eli minulla puhelin on lähinnä jotta muut tavoittaisivat minut. Operaattorin vaihtoa markkinoivista puhelinmyyjistä on päässyt hyvin nopeasti eroon (melkein lyöty luuria korvaan sieltä päästä), kun on vain maininnut paljonko soittelee kuukaudessa. Tästäkin huolimatta olen ajatellut itse aktiivisesti katkaista jo yli 10 vuotta jatkuneen asiakkuussuhteen Soneraan ja tämä viimeisin tempaus on nyt sitten varmaan se viimeinen niitti. Uuden operaattorin etsiminen voi alkaa.
Mitä Sonera sitten on tehnyt? No, ottavat sitten käyttöön puhelukohtaiset aloitusmaksut ja vieläpä puhelukohtaisen minimiveloituksen, jotka siis yhdessä saavat kaikki puhelut maksamaan aina vähintään 0,128 euroa. Tuo vastaa helposti muutaman minuutin puhelua ja varsinkin minulla puhelut ovat usein melko lyhyitä.
Ihan ideankin tasolla tämä on teknisesti askel taaksepäin. GSM-verkon alkuaikoina nimenomaan hehkutettiin sitä, kuinka kotimaiset operaattorit perustavat laskutuksensa todellisiin puhuttuihin sekunteihin. Mitään teknistä perustetta muutokselle tuskin on, vaan kyseessä on puhdas vähän puhuvien asiakkaiden rankaiseminen ja operaattoreiden ahneus. Eipä ole ainut asia jossa ahneus näkyy. Operaattorit kun tuntuvat kovasti haluavan jarruttaa mobiilidatayhteyksien käyttöä veloittamalla niistä aivan päättömiä summia. Mitään ei näemmä WAP:sta opittu, vaan samat virheet halutaan toistaa myös 3G-verkkojen kanssa. Saivat sitten valtiovallan suostuteltua sallimaan puhelinten ja liittymien kytkykaupan, vaikka esim. monista maista on kuulunut kommentteja, että tämä nimenomaan hidastaa palveluiden kehittymistä ja käyttöä.
Välillä näin insinöörinä hävettää koko informaatioteknologia-alan puolesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti